Menu

Weddingplanner worden?

“Hmmmm, opleiding weddingplanner? Ik wist niet dat het bestond…… “
Ken je de film “The weddingplanner” van Jennifer Lopez? Droom jij er ook van – net als in de film – om prachtige bruiloften te organiseren, te coördineren of te adviseren? Ja, beeld het je even in, om een bruidspaar samen het ja-woord te horen zeggen. Ben jij, net als ik, ook zo gek op het werken met de liefde 😉 en hou jij van feesten, jurken, vrolijkheid en droom je van “De perfecte bruiloft”?
Dan is dit het beroep voor jou. Een prachtige bruiloft neer te mogen zetten en alles voor het bruidspaar te mogen regelen is heel wat ingewikkelder dan het lijkt. Eigenlijk dacht ik net als velen: “Het is toch niet moeilijk om een bruiloft te organiseren, want ik weet toch alles over trouwen?”. Het tegendeel is waar.

Het beroep “weddingplanner” bestaat echt en het is superleuk om weddingplanner te worden! Die droom om weddingplanner te worden is voor mij uitgekomen.

In 2014 heb ik in Engeland een officiële opleiding tot professioneel weddingplanner gevolgd en mijn diploma behaald. Als geen ander weet ik hoe een goede vakopleiding weddingplanner eruit moet zien en ik wil dit graag met jullie delen.

Waarom is het beroep weddingplanner zo leuk?
Weddingplannen is superleuk, maar waarom vind ik het zo leuk? Eén van de mooie dingen van dit beroep is dat ik lieve en fijne leveranciers en hun producten leerde kennen. Het allermooiste van een bruiloft organiseren is dat ik bij alle bijzondere momenten van het bruidspaar mag zijn, en zij delen de bijzondere en persoonlijke momenten met mij, dit geeft mij altijd een emotioneel gevoel. Hierdoor voelde ik mij enorm betrokken en had ik het gevoel ik dat ik bij hun familie hoorde. Uiteraard wel op een professionele manier 😉. Ook geeft het mij een fijn gevoel als het bruidspaar tegen mij zegt: “jij hebt ons de mooiste dag van ons leven geven”. Hoe geweldig is dat om te horen.

In de loop der tijd leerde ik ontzettend veel mensen kennen en ging ik mijn netwerk vergroten. Fantastisch vind ik de diversiteit aan karakters van bruidsparen en hun wensen. En natuurlijk denk ik ‘out of the box’ voor de bruidsparen en moet ik uit mijn comfortzone gaan en bekijken wat voor het bruidspaar geschikt zou zijn. Er zijn zoveel mooie dingen die ik kan vertellen en waar ik enthousiast over ben, maar je moet het zelf echt ervaren. Dan weet je pas of dit voor jou de juiste keuze is. Ik zeg: gaan voor dit fantastische beroep, want dit blijft voor mij nog steeds de droombaan.

Wat doet een weddingplanner?
Allereerst dacht ik dat een weddingplanner een paar taken op zich nam vooral op de dag zelf. Ik kwam erachter dat een weddingplanner heel veel verschillende taken heeft. Een weddingplanner regelt alles wat te maken heeft met trouwen. Je kunt denken aan de ceremonie, leveranciers, locaties, enz.……. Een weddingplanner zorgt ervoor dat aan alle details gedacht wordt. Om duidelijkheid te creëren welke taken een weddingplanner heeft, lichten we een paar taken uit:

  1. Gehele bruiloft organiseren – Alles wat te maken heeft met de bruiloft van het bruidspaar, elk detail van de bruiloft organiseren, zoals het opstellen van een draaiboek, het opstellen van het financiële plan, een begroting maken/ budgetteren, het maken van afspraken en adequaat (en tegelijkertijd elegant) handelen.
  2. Gedeeltelijke bruiloft planning – Dit gaat om sommige aspecten van de bruiloft, terwijl andere dingen aan de klanten worden overgelaten. Bij voorbeeld het bruidspaar adviseren over huwelijkswetten.
  3. De dag managen – Het organiseren en coördineren van een ceremonie.

Wat zijn de eigenschappen van een weddingplanner?
Weddingplanner worden kan iedereen, dit is namelijk een vrij beroep. Net als in elk ander beroep heb je ook een paar eigenschappen nodig om aan de slag te gaan als professioneel weddingplanner. Eigenschappen van weddingplanners zijn meestal:

– Ontspannen houding hebben en stressbestendig zijn – Je bruidspaar verwacht dat alles perfect is. Je kunt hun stress afnemen door ze goed te begeleiden en of te helpen. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat leveranciers hun product of dienst goed en op tijd leveren en op de juiste plek zetten. Dit moet allemaal rustig op een professionele manier gedaan worden, dus een professionele en ontspannen houding is als weddingplanner heel handig.
– Communicatievaardigheden – Je moet je klanten adviseren, dus ook goed naar hen luisteren. Het is hun dag, niet de jouwe, en het is jouw taak om ervoor te zorgen dat het voor hen de perfecte dag wordt.
– Creatief – Ongeacht het thema of de stijl van je klanten moet je creatief zijn en op de hoogte blijven van de nieuwste trends om een ​​onvergetelijke bruiloft samen te stellen. Belangrijk “Think out of the box” 😉
– Ondernemersvaardigheden – Je bent meestal verantwoordelijk voor de marketing van de services en het groeien van je bedrijf.
– Goed met geld omgaan – Naast het beheren van je eigen financiën, ben je ook verantwoordelijk voor het uitgeven van geld van iemand anders. Vasthouden aan het budget dat het bruidspaar aan je heeft doorgegeven is essentieel. Je moet binnen de afgesproken afspraken handelen, tenzij het bruidspaar indien nodig toestemming geeft om het budget te vergroten.
– Organisatorische vaardigheden – Als je werkt met veel verschillende mensen en elementen voor een bruiloft is dit niet een gemakkelijke taak. Dit moet voor het bruidspaar goed georganiseerd en goed neergezet worden.
– Timemanagement – Er is geen zwaardere deadline dan een trouwdag, dus het is superbelangrijk dat je dingen efficiënt en effectief kunt doen volgens de normen.

Andere eigenschappen zoals, servicegericht zijn, multitasking, coördineren en plannen, kun je leren. Want klaargestoomd worden om professioneel aan het werk te gaan is nog een hele kunst. Geloof me…, maar zeker superleuk!

Hoe combineer je huidige baan en gezin?
Als weddingplanner is dit een ideale manier van werken. Je kunt parttime werken of fulltime. Jij kunt zelf bepalen wanneer je wilt werken. Daarom is dit beroep oh zo handig te combineren met je huidige baan en gezin. Wanneer je een gezin hebt, zorg er dan altijd voor dat je kwaliteit en kwantiteit in balans houdt. Familie en vrienden zijn en blijven heel belangrijk.

Wat is het gemiddelde salaris van een weddingplanner?
Het salaris van een weddingplanner is verschillend. Het hangt ervan af of je als zelfstandig ondernemer gaat werken of in loondienst bij een bedrijf. Als je als zzp’er werkt dan kun je jezelf per uur inschalen zoals een zelfstandig ondernemer dat doet. Per uur hangt ook af van je ervaring en bruiloften die je hebt georganiseerd. Zorg dat je dan al een referentiekader hebt, zodat mensen kunnen zien dat je al een paar bruiloften hebt gedaan. Het salaris kun je – zoals elke bij zzp’er – vanaf €45,00 en hoger inzetten. Als je voor een werkgever werkt zal dit het gemiddelde salaris zijn zoals bij een eventplanner. Het ligt er natuurlijk aan wat jouw werkgever jou als loon geeft. Dit kan per opdracht of werkgever verschillend zijn. Iedere weddingplanner is uniek op haar/ zijn eigen manier, want weet wat je waard bent 😉.
Wil je meer weten over het salaris van een weddingplanner? Lees dan de blog Salaris weddingplanner.

Hoe krijg ik een baan als weddingplanner?
Iedereen denkt jeetje, dat is moeilijk! Maar dat is het eigenlijk niet.
Er zijn drie mogelijkheden om als weddingplanner aan het werk te gaan.

  1. Werken bij een werkgever kan bijvoorbeeld bij een trouwlocatie waar bruiloften worden gehouden, hierbij kun je dus relevante ervaring opdoen. Je theorie in de praktijk brengen en als je werkt als assistent weddingplanner, kun je doorgroeien naar het volgende level.
  2. Werken bij een hospitality executive of Leisure bedrijf is ook iets. Hier doe je ervaring op met hospitality en werken in een team is bij dit beroep essentieel. Hierin doe je heel veel ervaring op met betrekking tot communicatie en timemanagement, recreatieve planning en organisatie, klantgericht werken en handelen, projectmatig werken, management en organisatie. Dit kun je bij voorbeeld twee jaar doen, zodat je daarna echt in het veld als zelfstandige kunt gaan werken.
  3. Werken als zelfstandige weddingplanner. Kijk eerst goed rond wat voor soort weddingplanners er in je omgeving al zijn. Wat is hun expertise; dat is belangrijk om je als ondernemer te onderscheiden. Zorg ook dat je altijd met een andere weddingplanner samenwerkt die al langer in het vak zit en vraag deze eventueel om met elkaar samen te werken.

Waarom een opleiding nodig of niet?
Niet verplicht, altijd handig. In Nederland zijn er aardig wat weddingplanners die geen opleiding hebben gevolgd. Wij adviseren juist wel een opleiding tot professional weddingplanner te volgen. Door een echte opleiding straal je meer professionaliteit uit, en je leert de kneepjes van het vak. Mij heeft het enorm geholpen en de zekerheid gecreëerd om dit leuke werk te kunnen realiseren en mijn droom waar te maken. Je kunt de opleiding volgen bij Nea weddingplanner school in Rhenen of Breukelen, maar je kunt via Nea weddingplanner ook een thuisstudie volgen. Wil je meer hierover weten kijk dan even op deze website.
www.weddingplannerschool.nl

Tot slot

We hopen dat we met deze blog duidelijkheid voor je hebben gecreëerd om de juiste beslissing te nemen om als ” professioneel weddingplanner” aan de slag te gaan en “het beroep weddingplanner” te kiezen. Wij vinden het heel belangrijk dat je eventueel een goede switch maakt binnen je carrière om werkelijk je droombaan te kunnen realiseren. Als je er voor kiest om het niet te doen, is dit natuurlijk niet erg. Het is superbelangrijk om een weg te vinden die voor jou het beste vanuit het hart komt en een goed gevoel geeft, want weddingplanner worden is niet zomaar iets 😉.

Als je nog vragen hebt horen wij dat graag op nummer 0317-358407 van di t/m vrij 9.00 uur tot 18.00 uur of mail ons info@weddingplannerschool.nl