Hoe kan je bruidsparen helpen in de coronatijd?
Een dag vol met liefde, taarten, gasten en een kussend bruidspaar. Wie wil dat nou niet.
Deze dag kan een van de gelukkigste dagen uit het leven van het bruidspaar zijn.
Maar in deze coronatijd gaat het wel even anders dan verwacht.
Het bruidspaar is gefrustreerd of verdrietig en knopen moeten elke keer doorgehakt worden.
Zware beslissingen moeten genomen worden, de negatieve persconferenties en noem maar op.
Jij (weddingplanner) wilt het bruidspaar zo goed mogelijk adviseren en alles voor hen zo goed mogelijk organiseren in deze bizarre tijd.
Gelukkig blijf je positief en pak je het op 😉
Wat als het bruidspaar de bruiloft door wil laten gaan, wil je de bruiloft zo goed mogelijk regelen en moet je bedenken wat verstandig en handig is.
Denk bijvoorbeeld aan het aantal gasten, 1,5e meter afstand, locatie en ga zo maar door.
Toch wil je natuurlijk dat het bruidspaar een mooie en onvergetelijke dag gaat beleven.
Maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Dat is een hele goede vraag.
Het kan natuurlijk zo zijn dat jij op internet hebt gezocht hoe je het beste een bruiloft kunt voorbereiden.
Misschien heb je dan wat tips en tricks gevonden, maar in deze blog gaan wij jou alles vertellen over bruiloften in de coronatijd.
Er is een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden. We hebben 10 tips op een rijtje gezet.
- Plan meerdere dagen
De trouwdatum verzetten! Welke dagen zijn nog beschikbaar?
Je overlegt met het bruidspaar en legt meerdere data vast. Het zou uiteraard kunnen dat de gekozen datum niet meer beschikbaar is.
Wat dan? Om er zeker van te zijn dat de bruiloft door kan gaan, is het verstandig om meerdere dagen uit te zoeken.
En nu zal je denken: meerdere dagen? Ja meerdere dagen.
Stel dat de eerste datum niet door kan gaan, dan heb je nog meerdere data achter de hand.
En als datum twee niet doorgaat heb je nog datum 3, 4 etc.
Doordat je meerdere data vaststelt is de kans groter dat het doorgaat.
Als jij maar één datum vastzet en die gaat niet door, ontstaat er paniek en moet je ineens een andere datum gaan zoeken; dat geeft onrust.
Je moet dus zorgen voor een plan B.
Als de bruiloft van je bruidspaar doorgaat, lees dan verder ……. 😉
- De 1,5e meter regel
We kennen deze regel allemaal wel, in de supermarkt, in het openbaarvervoer, op straat en ga zo maar door. We zijn niet anders meer gewend.
Ook op een bruiloft zul je deze 1,5e meter regel moeten hanteren. Voorlopig moet je hier tot eind van dit jaar rekening mee houden.
Niet alleen voor jouw veiligheid, maar ook voor de veiligheid van de bezoekers.
Daarom zul je een locatie moeten zoeken waar genoeg stoelen kunnen staan op 1,5e meter, want je wilt je gasten niet de hele ceremonie laten staan.
De huwelijksvoltrekking mag buiten plaatsvinden.
Ook zul je rekening moeten houden met het maximale aantal gasten.
Op een bruiloft mogen maximaal 30 gasten komen.
- De gasten
In verband met corona mogen er maximaal 30 gasten aanwezig zijn. In de kerk ceremonieel ook 30 gasten. Niet meer!
Dit is natuurlijk redelijk weinig, want je wilt al je vrienden en familie uitnodigen op deze speciale dag!
Het gaat natuurlijk super moeilijk zijn om onderscheid te maken tussen de mensen die wel en niet mogen komen.
Wij kunnen begrijpen dat dit een hele moeilijke boodschap wordt voor de weddingplanner die dit bericht moet overdragen aan het bruidspaar en de gasten.
Daarom hebben wij een tip voor de bruidsparen om een lijst te maken met leden uit de familie en getuigen, dus ouders, grootouders, oom/tante, neef/nicht en ga zo maar door. Als je deze lijst hebt gemaakt ga je even iedereen bij elkaar optellen. Zo heb je een goed beeld van het aantal gasten.
Als je dan onder de 30 gasten uitkomt kun je altijd nog even nadenken of je je beste vriend/vriendin erbij wilt hebben.
Maar wat nou als je nog 10 vrienden wilt uitnodigen? Dan hebben wij de perfecte oplossing! “Livestream”.
- De livestream
Zoals je hierboven al hebt gelezen, kan het bruidspaar niet alle vrienden uitnodigen op de bruiloft in verband met corona.
Daarom kunnen zij ervoor kiezen om een livestream uit te zenden! Via een link kunnen dan al je vrienden naar de bruiloft kijken!
Dit is natuurlijk niet heel persoonlijk, maar op deze manier zijn ze er toch nog een beetje bij.
Door camera’s te plaatsten op verschillende plekken krijgen de online gasten een goed beeld van de bruiloft.
Denk bijvoorbeeld aan een camera bij het bruidspaar, bij de gasten en bij de sprekers.
Doordat je verschillende camera’s inzet heb je meteen een mooi beeld.
De livestream neemt natuurlijk alles op en deze kun je later nog terugkijken.
Hoe leuk is dat! Houd hierbij wel rekening met de camera kosten en eventueel technische dienst tenzij je alles zelf in huis hebt en zelf weet hoe je het kan doen. Om alles op te nemen en live uit te zenden heb je minimaal 3 professionele camera’s nodig.
Dus geen makkelijke opgave. “Weddingplanners out of the box denken 😉”
- Sneltest
Een sneltest voor de 30 gasten. Je hebt verschillende testen die je gasten kunnen doen of jij regelt voor het bruidspaar deze sneltesten.
Let er dan wel op dat ook de ambtenaar, fotograaf, gastvrouw en jijzelf (weddingplanner) de test doen.
De kosten voor deze test zijn voor het bruidspaar. Overleg dit dus eerst met het bruidspaar.
Denk er wel om dat er geen absolute garantie is voor de betrouwbaarheid van deze testen.
Vraag altijd na bij de GGD welke testen betrouwbaar zou kunnen zijn.
Zo kan de ceremonie toch doorgaan en kunnen de mensen het bruidspaar feliciteren.
Let op! Zorg ervoor dat – als ze de test een dag van tevoren hebben gedaan – ze in quarantaine gaan met het hele gezin. Anders heeft het geen zin.
Zoek dit goed uit voordat je advies geeft en schrijft wat er mogelijk is qua gezondheid en veiligheid.
- Trouwkaart
Dit is een van de belangrijkst dingen als het gaat om communicatie. In deze kaart (de change the date kaart) zet het bruidspaar alle informatie over de bruiloft. Denk aan de locatie, de datum, de tijd en dresscode (als het bruidspaar deze heeft natuurlijk tijdens de ceremonie).
De meesten van jullie zullen denken “dit is toch het makkelijkste van de hele bruiloft”.
Dat is zeker niet zo en vooral niet met corona. Zo zul je bijvoorbeeld 2 verschillende kaarten moeten maken.
Een voor de gasten die fysiek aanwezig zijn en een voor de gasten die online aanwezig zijn.
Op beide kaarten komt natuurlijk andere informatie.
Bij de gasten die wel mogen komen zul je bijvoorbeeld moeten vermelden dat niet iedereen op hetzelfde tijdstip kan komen.
Ook zul je de maatregelen zoals de 1,5e meter afstand, mondkapjes en handenwassen op de kaart moeten zetten.
Voor de gasten die niet komen hoef je dit niet te vertellen. Voor hen is het relevant dat ze weten hoe laat de bruiloft is en via welke link ze kunnen kijken. Ook verstandig dit extra te melden via de e-mail, waarin je ook vermeldt dat jij (de weddingplanner) het online meekijken regelt.
- Mondkapjes
Je kunt ervoor kiezen om een mondkapje te verplichten voor de gasten. Dit hoeft natuurlijk niet omdat je al 1,5e meter afstand houdt. Stel het bruidspaar kiest ervoor om wel mondkapjes te verplichten, dan is het leuk om mondkapjes te customizen! De bruid en de bruidegom maken dan een ontwerp voor een mondkapje. Zo heeft iedereen een mondkapje in de stijl van de bruiloft en hebben de gasten een leuk aandenken.
- Drive- through
Wil jij geen geld uitgeven aan camera apparatuur voor de livestream, maar wil je wel dat de vrienden van het bruidspaar hen kunnen feliciteren?
Dan hebben wij nog een oplossing voor jou! Je kunt namelijk je gasten uitnodigen voor een drive-through.
Zo kan het bruidspaar toch nog even iedereen persoonlijk spreken/zien. De bedoeling van de drive-through is dan ook dat iedereen in zijn of haar auto langsrijdt op de trouwlocatie of bij het bruidspaar thuis aan de deur.
Doordat de gasten in de auto blijven kan het op 1,5e meter gehouden worden. Je kunt een statafel buiten neerzetten, zodat familie en vrienden daar de cadeaus op kunnen zetten. Zo kunnen zij het bruidspaar op deze manier toch persoonlijke feliciteren.
(WYDaily/Courtesy of Jessica Aiken, Rita Stryker and Abi Conway Photography)
Na de ceremonie. Natuurlijk willen de gasten even een knuffel of een hand geven, zodra het bruidspaar het ja-woord heeft gegeven. Dit kan in deze corona tijd even niet. Het is wel verstandig om dit goed duidelijk te maken bij je gasten. Zo kun je ervoor kiezen om een kaartje te maken waarin staat dat de bruid geen handen gaat schudden of gaat knuffelen. Dit kaartje kun je bij de ingang neerleggen of op de stoelen van de gasten. Zo weten alle gasten wat de wensen zijn van het bruidspaar.
- Gasten met klachten
Als een van je gasten corona gerelateerde klachten heeft, zoals hoesten of verkouden, mag deze niet komen!
Dit is zowel voor de veiligheid van het bruidspaar als van de gasten als van jouzelf.
Mocht het nou echt zo zijn dat iemand op het laatste moment afzegt in verband met klachten, dan kun je hem of haar gewoon de livestream link doorsturen.
De gast kan dan via de livestream of videobellen meekijken.
Natuurlijk is het jammer dat die persoon er niet bij kan zijn, maar alles voor de gezondheid.
- Verantwoordelijkheid
Mocht het bruidspaar in deze coronatijd toch hun bruiloft willen plannen, dan kan dat natuurlijk, maar er zit wel een verantwoordelijkheid aan vast.
Het bruidspaar moet namelijk een overeenkomst sluiten.
In deze overeenkomst staat dat jij als weddingplanner niet verantwoordelijk bent voor klachten etc.
Vooral in deze corona tijd is het belangrijk om te weten dat jij niet verantwoordelijk bent als iemand corona krijgt op de bruiloft en dat jij of de verzekering dit niet dekt. Overweeg daarom goed samen met het bruidspaar wat zij hierover beslissen.
Belangrijk: blijf gezond and Stay save.
Tot slot
Hopelijk hebben we jou (weddingplanner) en daarmee ook de bruidsparen in deze coronatijd kunnen helpen met onze blog.
Uiteraard zijn er nog veel meer opties.
Als je nog meer informatie wilt hebben over de genoemde onderwerpen, kan je ons gerust even een berichtje sturen of bellen! Informeer ons ook over onze vakopleiding of zomercursus professioneel weddingplanner.